Till vardags arbetar jag som vårdcentralschef på Vårdcentralen Ekholmen, i södra Linköping. Vi har där, liksom alla andra vårdcentraler i Östergötland, en hemsida som man kan nå via Landstingets dito. Vi har hittills inte använt vår hemsida särskilt aktivt, men det är tänkt att det ska bli ändring på det. Nedanstående text skrev jag 081216 som start på en tänkt återkommande serie av nyhetsbrev.
Hej alla patienter/medarbetare/kunder!
Med denna krönika avser vi på Vårdcentralen Ekholmen att inleda ett mer aktivt användande av vår hemsida. Vi har hittills använt den huvudsakligen för att meddela uppgifter om öppettider, telefonnummer, vårdcentralens läge etc. Den har också innehållit kortfattad information om verksamhetens innehåll, liksom om vårt utfall i landstingets patientenkäter. Men en hemsida kan ju vara så mycket mer. Vi har inspirerats av bl a Åby vårdcentrals hemsida. Titta gärna på den, du når den via Landstingets hemsida. Och nu vill även vi ta ett steg till.
Vi tänker oss att publicera information om vår verksamhet, om eventuella förändringar, och om vårdcentralens resultat i olika utvärderingar och mätningar. Och inte minst tänker vi förmedla aktuell rådgivning, medicinska nyheter och rön, och våra egna kommentarer till desamma.
Ungefär hälften av de ca 19 000 personer som är listade på VC Ekholmen besöker oss minst en gång varje år. Och vår uppgift är förstås att då ge en så bra vård som möjligt. Men det är också vår uppgift att ha en så god och säker tillgänglighet att också alla de som inte behöver besöka oss kan vara trygga i förvissningen att också de skall kunna få hjälp, om det behövs.
Det är ett välkänt förhållande att resultatet av sjukvårdens insatser, förutom de strikt medicinska åtgärderna, också påverkas av hur kontakten mellan vårdgivare och vårdtagare är. Är vi stressade, kortfattade och inte lyhörda så blir våra patienter mindre nöjda än om det omvända gäller. Den som har en luftvägsinfektion och får besked att ”det är bara virus, detta skall inte antibiotikabehandlas” är nog mer tillfreds med beskedet om han känner att han har blivit ordentligt lyssnad på och ordentligt undersökt. Och ännu viktigare är kanske detta vid kroniska tillstånd. Den som har diabetes eller högt blodtryck, och inte tycker att läkaren eller sjuksköterskan tar farhågorna för läkemedelsbiverkningar på allvar, den blir mindre benägen att följa givna ordinationer. Och det är inte bara nöjdheten som påverkas, utan också resultatet utifrån mer handfasta hårddata. Därför har det fog för sig att vi ser våra patienter också som våra medarbetare.
Som framgick av en nyhetsartikel 081125 på landstingets hemsida så vill landstinget utveckla strokevården med att ge trombolys, propplösande behandling, till fler som drabbas. En kritisk punkt har varit, och är fortfarande, att sådan behandling, om den skall kunna ges, måste sättas in tidigt. Dock förlängs nu tidsgränsen, till 4.5 timmar. Vår utvecklingsdirektör Martin Magnusson påpekar att ”den största riskfaktorn för att vi ska missa även en tidsgräns på 4,5 timmar, är att patienterna inte tar symptomen på allvar och avvaktar med att söka vård. Det är lika viktigt som tidigare att snabbt ringa 112 om man märker symptom på stroke – som exempelvis halvsidig förlamning, snedhet i ansiktet eller svårigheter att hitta ord eller artikulera”.
På återhörande
Johan Walan
Vårdcentralschef
Hopp och framtidstro i Almedalen!
5 månader sedan
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar