Bloggtoppen

Blogg listad på Bloggtoppen.se

måndag 14 juni 2010

Högerpolitik är bedrövligt för storstaden!

Storstadsborna, i stort, missgynnas av en borgerlig politik, inte av en rödgrön dito. Trots att motsatsen hävdas snart sagt överallt. Och orsaken är att den borgerliga politiken leder till (har ni hört det förut?) ökade klyftor. Och även om det bor relativt sett fler riktigt rika i Stockholm än i landet för övrigt, så är majoriteten av stockholmarna, naturligtvis, vanligt folk.

Jag hade tänkt samla mig till ett inlägg om detta, men det har Marika Lindgren redan gjort, här http://storstad.wordpress.com/2010/06/09/skyhogt-pris-for-missuppfattningen-att-hogerpolitiken-ar-bra-for-storstaden/, mycket bättre än jag skulle kunna. Mycket läsvärt!!!

tisdag 1 juni 2010

Mer om Ship to Gaza. Och om behovet av initiativ från Obama.

Jag är just hemkommen från ett mycket bra apellmöte på Stora torget (i Linköping). Ett möte i protest mot det israeliska våldet mot Ship to Gaza, förstås. Mycket bra tal av Aleksander Gabelic (s), Roger Berzell (s), länk här http://berzell.se/2010/06/min-appell-p-torget-om-ship-to-gaza/ , och Emil Broberg (v), och strålande tal av Ali Hajar (s), och dessutom flera bra tal till. Hyggligt med deltagare, fast man undrar ändå varför det inte blir tiofalt fler.

Och var fanns alliansen? Ingen talare därifrån! Visserligen ordnades mötet i hast, lite av djungeltrummakaraktär, men det var också påannonserat i Corren, http://www.corren.se/ostergotland/linkoping/?articleId=5232808&date=&menuids=, så nog kände alla Linköpingspartier till mötet. Vad jag förstår så skall främst Emil, Ali, Roger och Rebecca Arnell ha credit för arrangemanget. Tack till er!! (Och ursäkta om jag har förbigått någon).

F ö skriver Ulf Bjereld klokt idag, http://ulfbjereld.blogspot.com/, både om det dagsaktuella och om konflikten i stort.

Om kommentarer till attacken på Ship to Gaza

Lunchekot, som jag just lyssnat på, dominerades förstås av rapporteringen om Israels gräsliga attack på konvojen Ship to Gaza. Så även tidningskrönikan, som gav en internationell utblick. Tre pressröster från Israel, en från USA, nämligen Washington Post, och en från Turkiet. Men ingen palestinsk!! Varför?

Och varför vidarebefordrar massmedia alltid den israeliska militärens version så okritiskt? I de flesta konflikter så väger man, åtminstone någorlunda, båda sidors rapporter mot varann, men sällan i Israel-Palestinakonflikten.

Om man tillhör dem som verkligen hoppas på ett utplånande av den judiska staten, och ser detta som lösningen på konflikten, så kan man säkert se den aktuella attacken som önskvärd, "nu demaskeras vår sataniske motståndare!" För alla oss som vill ha en tvåstatslösning, med säkra, erkända och respekterade gränser för både en israelisk och en palestinsk stat, troligen enligt 1967 års gränser, så har uppförsbacken, om möjligt, blivit ännu längre och ännu mer omöjlig.

Marika Lindgren skriver bra om det som man nästan inte längre kan skriva om, http://storstad.wordpress.com/2010/06/01/nagot-om-ship-to-gaza/.

Niklas Wykman har skrivit att "Ship to Gaza är storpolitik och krigsprovokation förklätt till välgörenhet. Han anser vidare att personerna som var ombord på båtarna är "nyttiga idioter, terrorister och ideologiskt drivna israelutrotare."

Ja men Johan, varför vidarebefordrar du debattinlägg med denna sjukt låga nivå? Jo, för att Niklas Wykman faktiskt är ordförande i ett av riksdagspartiernas ungdomsförbund!! (gissa vilket!).

söndag 2 maj 2010

Greker som hästskojare?

NYT citerar, apropå den grekiska krisen, Yiannis Stournaras, f d ekonomisk rådgivare till socialistpartiet, som menar att Internationella Valutafonden kommer att behöva hålla noggrann kontroll på Grekland, http://www.nytimes.com/2010/05/03/business/global/03drachma.html?pagewanted=2&ref=global-home:
"The I.M.F. will be here every few months and will be keeping a close eye on Greece's every move," he said. He jokingly conceded that such skepticism is warranted, not just because the previous government lied about the magnitude of Greece's deficits but because the nation has a tradition of deception dating back to ancient times.
"People haven't trusted the Greeks since the time of the Trojan War," he said. "So this is nothing new
(min fetstilsmarkering.JW).

Tja, ska man skratta eller gråta?

lördag 1 maj 2010

Eurozonen: Var är nödutgången?!

Apropå Eurokrisen: Jonas Sjöstedt skriver
http://jonassjostedt.se/?p=1710
"Ibland är det jobbigt att få rätt. Krisen för Euron och för den grekiska ekonomin blir nu snabbt allt värre. Mycket lite tyder på att någon lösning finns i sikte, istället tyder allt på att den akuta krisen snart kommer att sprida sig till fler länder. EU borde bita i det sura äpplet och börja planera för återinförandet av nationella valutor i flera euroländer. Alternativet kan vara betydligt värre och krisen betalas av löntagare och de som behöver välfärden."

Paul Krugman är inne på samma sak, här http://krugman.blogs.nytimes.com/2010/04/28/how-reversible-is-the-euro/?scp=1&sq=Krugman%20euro&st=cse. Att något land skulle lämna valutaunionen när man väl var inne i den har tidigare uppfattats som otänkbart. Dels utifrån all investerad politisk prestige, men också utifrån logiken i den ekonomiska krisen. Enligt det s k Eichengreenska argumentet skulle "any move to leave the euro would require time and preparation, and during the transition period there would be devastating bank runs. So the idea of a euro breakup was a non-starter."
Men Krugman har tvingats tänka om:"But now I’m reconsidering, for a simple reason: the Eichengreen argument is a reason not to plan on leaving the euro — but what if the bank runs and financial crisis happen anyway? In that case the marginal cost of leaving falls dramatically, and in fact the decision may effectively be taken out of policymakers’ hands(min fetmarkering. JW)."
Och vidare: "Think of it this way: the Greek government cannot announce a policy of leaving the euro — and I’m sure it has no intention of doing that. But at this point it’s all too easy to imagine a default on debt, triggering a crisis of confidence, which forces the government to impose a banking holiday — and at that point the logic of hanging on to the common currency come hell or high water becomes a lot less compelling."

Tony Olsson, på bloggen Vänsterekonomerna, skriver lite mer utförligt om samma fråga
http://www.vansterekonomerna.se/artiklar/emu-forvarrar-krisen.
"Även i de fall då under lång tid dåligt skötta offentliga finanser spelat in, såsom i Grekland, råder det ingen tvekan om att penningpolitisk självständighet i dagsläget skulle erbjuda en mer socialt acceptabel och mer rationell väg ut ur krisen, nämligen genom valutadepreciering."

Går det att "köra eurointräde baklänges"? Och om det inte går, vad är egentligen alternativet? Grekisk statsbankrutt, javisst. Men sen då? Det slutar ju inte där. En sådan bankrutt måste då bäras av resten av euroländerna, inklusive de redan hårt pressade Portugal och Spanien. Tanken svindlar. Och allt går nu så rasande snabbt, även fackekonomerna verkar tagna på sängen av detta faktum.

Detta inlägg är pingat på http://nyligen.se/

Hallå landstingsrevisorer, har ni koll?

DN skrev igår om privata vårdföretag med landstingsavtal som tagit betalt för vård som de inte utfört, här http://www.dn.se/sthlm/vardforetag-fuskar-med-fakturor-1.1086041.
"Landstinget har låtit granska tre vårdföretag där man fått signaler om att redovisningen inte gjorts korrekt.
Ett av företagen, Aleris, har redan tvingats betala tillbaka två miljoner kronor. Vid Aleris Specialistvård i Handen hade läkare registrerat andra, dyrare kirurgiska ingrepp än patienterna i själva verket fått.
Magnus Dahl, affärsområdeschef för Aleris Närsjukvård Stockholm, medger utan omsvep att misstag har begåtts.
– Det är väldigt beklagligt att vi har gjort fel. Vi har fått landstingets förtroende att förvalta skattebetalarnas pengar för att producera sjukvård. Då ska vi göra det både medicinskt och administrativt korrekt.
Två andra företag som granskats, där landstingets revisor funnit liknande brister, är Gyn Stockholm, som drivs av Cevita Care AB, och Nacka Närsjukhus, som drivs avProxima AB.

- Jag kräver att man stoppar slöseriet och ett utav verktygen som man behöver pröva är direkt polisanmälan av misstänkt fusk och stöld. Landstinget slösar stora pengar som kunnat användas för att höja kvaliteten i vården, säger Ilija Batjlan (S) i ett pressmeddelande."

Proxima AB?! Vi i Östergötlands landsting har ju också avtal med dem, nämligen i Motala. Är våra landstingsrevisorer på alerten?

onsdag 28 april 2010

Förbättrade resultat för sjukvården!

Jag spanar i det just publicerade dödsorsaksregistret för 2008, http://www.socialstyrelsen.se/Lists/Artikelkatalog/Attachments/18014/2010-4-31.pdf.
Där finns en hel del intressant. Man skriver bl a om s k åtgärdbar dödlighet. Detta begrepp vill fånga dels hur framgångsrik sjukvården är, d v s hur det går när man väl har blivit sjuk, dels hur hälsopolitiken fungerar, d v s hur det förebyggande arbetet fungerar. För det förstnämnda måttet undersöker man t ex dödlighet i blindtarmsinflammation, gallstensinflammation och livmoderhalscancer. För det andra undersöker man lungcancer, levercirros och motorfordonsolyckor.

Man skriver: "Mellan 1987 och 2008 har kvinnornas dödstal för sjukvårdsindikatorer sjunkit kraftigast, från 39,3 per 100 000 till 19,7 per 100 000. Därefter följer sjukvårdsindikatorer
för män som har minskat från 51,0 till 31,8 per 100 000. Kvinnornas dödstal för de hälsopolitiska indikatorerna har däremot ökat under perioden 1989 till 2008, från 22,9 till 27,0 per 100 000. Den främsta orsaken till det är att kvinnornas dödlighet i lungcancer har ökat.”

Detta är egentligen enastående! På slutet av åttiotalet tyckte vi nog att vi hade en rätt bra sjukvård. Men sen 1987 har dödstalen i de sjukdomar man valt att följa alltså minskat med 50% för kvinnor och med 38% för männen. Tyvärr är resultaten vad gäller utfallet av hälsopolitiken alltså sämre för kvinnor, främst till följd av deras ökande rökning.

(Till slut blir förstås dödligheten 100% vad vi än gör, men det är ointressant. In the long run we´re all dead, som John Maynard Keynes sa).

Det framgår vidare att plötslig spädbarnsdöd har minskat med knappt 90% från 1990 till 2008. Det är fortfarande ungefär dubbelt så vanligt för pojkar, men den relativa minskningen är lika stor för båda könen. Möjliga orsaker anges vara dels propagandan mot att låta barn sova på mage, dels minskande rökning.

Man konstaterar att lungcancer sedan 2005 har gått om bröstcancer som vanligaste dödsorsak bland tumörsjukdomarna för kvinnor. Och kvinnorna närmar sig männen vad gäller lungcancerdödlighet.

Hjärtkärlsjukdom är fortfarande den vanligaste dödsorsaken, men den minskar drastiskt. Den ökade under 1900-talet och nådde en topp 1981, men därefter har den minskat med hela 40%. Detta är verkligen framgångsrikt.

Självmord har minskat med drygt 1/3 från 1987 till 2008, och detta är också något att glädja sig åt, även om varje fall förstås ändå är en tragedi. Alkoholrelaterad dödlighet ligger på en ledsamt hög nivå för männen, som segar sig nedåt. Nivån ligger drygt 50% över självmorden. För kvinnor ökar alkoholrelaterad dödlighet, även om den fortfarande bara är knappt en tredjedel av männens.

Detta inlägg är pingat på http://nyligen.se/