Bloggtoppen

Blogg listad på Bloggtoppen.se

tisdag 18 augusti 2009

Slå en signal till Gud?

I Corren kan man läsa, http://www.corren.se/Sverige/?articleId=4959756&date=&menuids=att Svenska kyrkan söker uppmärksamhet för kyrkovalet genom att uppmana folk att be en bön till Gud via sin mobil. (Nej, detta är inte något som jag hittar på). Corren skriver: "Enligt Marianne Ejdersten Launikari, Svenska kyrkans enhetschef för nationell kommunikation, är Svenska kyrkan sannolikt det enda trossamfund i världen som gör bönereklam via webben".
Denna idé är dock inte ny. Manhattan Transfer var inne på samma idé redan på 70-talet: "Operator, give me Jesus on the line", http://www.youtube.com/watch?v=8N0HjtDfn18&feature=related.

För övrigt så funderade jag ett ögonblick på vad Gud kunde ha för mobiloperatör. Innan jag kom på det självklara: 3. Three is a magic number, det har man ju hört. Fast jag förut inte har fattat att det gällde den gudomliga treenigheten.

måndag 17 augusti 2009

Katten på råttan osv: Fredrik Andersson, Ung vänster i Linköping, gjorde mig uppmärksam, http://fredrik-rotthjarta.blogspot.com/2009/08/monumental-ojamlikhet.html, på en rapport av Emmanuel Saez, http://elsa.berkeley.edu/~saez/saez-UStopincomes-2007.pdf, som visar hur monumentalt stor ojämlikheten i inkomstfördelning i USA är.

Den rikaste tiondelen tjänar 50% av inkomsterna. Den rikaste procenten tjänar 23% av inkomsterna. Och den rikaste 10000-delen tjänar 6% av inkomsterna(!). Siffrorna är uppdaterade t o m 2007. Och skillnaderna ökar. Den rikaste procentens andel har i stort sett tredubblats från 1978, från 8 till 23%!

Bortsett från den skriande omoralen i detta så är det också oklok fördelningspolitik, i synnerhet i ett läge med lågkonjunktur och efterfrågeunderskott. Det är en gammal sanning att de fattiga konsumerar en större andel av sina inkomster än de rika, de har inte utrymme för något annat. Och därför kommer deras inkomster, i större utsträckning än de rikas, att resultera i ökad efterfrågan. Vilket bidrar till ekonomisk återhämtning.

När Timbro och andra på högerkanten hävdar att vi inte har råd med ökade statsbidrag till kommuner och landsting så är det felaktigt, av ovanstående skäl. Kommuners och landstings inkomster läggs ju inte på hög i någon större utsträckning, utan blir till löner åt relativt lågavlönade kommunanställda (ja, jag vet, också till läkare), och till efterfrågestimulerande infrastruktursatsningar.

söndag 12 juli 2009

Om främlingsfientlighet och om Yacoubians hus

Massmedia har rapporterat om ett förfärligt mord, http://www.sr.se/ekot/artikel.asp?artikel=2963189: ”Flera tusen människor deltog i en minneshögtid i Dresden för den egyptiska kvinnan som höggs ihjäl i en domstol i staden.
Kvinnan hade anmält en man, för att han kallat henne terrorist eftersom hon bar muslimsk huvudduk, ett ärende som gick igenom flera instanser.
När rätten samlats för att behandla överklagandet den 1 juli kastade sig den anklagade mannen över kvinnan och knivhögg henne. Hon avled senare av sina skador”
.
Händelsen väcker bestörtning av flera skäl. Det är förstås extra upprörande att den tyska staten inte förmådde värna kvinnans rätt och säkerhet ens inne i rättssalen!

Rapporteringen om mordet har tydligen varit mycket mer utförlig i Egypten än i Europa, se bl a http://english.aljazeera.net/news/europe/2009/07/2009711234741172704.html, liksom i övriga mellanöstern, se http://www.alarabiya.net/articles/2009/07/12/78506.html. Och alla begriper att fall som detta ökar klyftan mellan muslimer och icke-muslimer, och mellan egyptier och västerlänningar.

Expressen har en bra ledarkommentar om mordet, http://www.expressen.se/1.1636334. Slutklämmen lyder: ”Visst finns många goda feministiska argument mot slöjtraditionerna, ofta framförda av muslimska kvinnor själva. Men alltför ofta utnyttjas kvinnokampen som ett svepskäl för att attackera en utsatt religiös minoritet - legitim feministisk kritik tillåts skyla den islamofobi som annars skulle stå naken och synlig. … Det är principen om det fria valet som vi måste försvara. Inte bara för muslimska kvinnors skull, utan också för att Europa ska kunna försvara sig mot sin verkliga inre fiende – främlingshatet”.

Jag läste nyligen Yacoubians hus, en roman av Alaa Al-Aswany, och vill varmt rekommendera den. Den utspelas i Kairo, under det första Irakkriget, alltså kring 1990, och skildrar livet för innevånarna i ett stort hyreshus, därav titeln, alltifrån portvakten och hans son, till rika företagare, europeiserad tjänstemannaklass, skräddaren, och chauffören till nyinflyttad underklass från landsbygden. De senare bor i små skjul på husets tak.

Jag kunde mycket lite om Egyptens moderna historia, och ännu mindre om hur livet ter sig för Kairoborna idag, men vet nu något mer. Skildringen är rapp, underhållande, stundtals nästan rolig. Men författaren ger ändå en tämligen mörk bild av det moderna Egypten, ett strängt klassamhälle, på ytan en demokrati men fullständigt genomsyrat av korrumption och patriarkalt kvinnoförtryck, hotat att sprängas inifrån av starka sociala och religiösa konflikter. Och det är en styrka hos boken att den får mig att inse att jag, om jag hade fötts där, och haft de ryggmärgsreflexer som jag nu har gentemot orättvisor och hyckleri, att jag då sannolikt, likt portvaktens son, skulle ha känt mig dragen till det muslimska brödraskapet och mycket väl skulle kunna ha slutat mina dagar som muslimsk självmordsmartyr! Och vad jag skulle ha tyckt om den tyska rättvisan, efter att ha fått höra om händelsen ovan, det är bara alltför självklart.

onsdag 17 juni 2009

Jag skrev i föregående inlägg att jag skulle bidra till en eventuell insamling till journalisten Singh, ifall någon skulle starta en sådan. Som man kunde räknat ut så är detta redan gjort. Organisationen Sence About Science skriver om fallet på sin hemsida, http://www.senseaboutscience.org.uk/index.php, och där finner man också ett upprop som man kan skriva under, det går lätt via nätet, och även en insamling som man kan stödja, om man nu gillar att använda kreditkort på nätet. (Jag gjorde detta, med viss tvekan).

Hemsidan är f ö imponerande, massor av länkar till intressanta ämnen, kanske en viss övervikt för medicinska spörsmål, men också t ex klimatfrågor.

Landstingets avtal med Vidarkliniken legitimerar kvacksalveri

I dagens Corren har jag en liten debattartikel om alternativmedicin, se nedan:

När patienter undrar om alternativmedicin och naturläkemedel så blir det en fråga för oss läkare, vare sig vi vill det eller inte.

Jag läste i tidningen att vetenskapsjournalisten Simon Singh står inför rätta, stämd av det brittiska kiropraktorsförbundet (BCA) för ärekränkning. Singh har kritiserat BCA för att de påstår att deras behandlingsmetoder kan hjälpa mot bland annat barnkolik, astma, sömnproblem och öroninfektioner, utan att det finns några vetenskapliga belägg för detta, och att de därför "glatt främjar bluffbehandlingar". Rättegången är inte avgjord.

Singh är medförfattare till en bok om alternativmedicin som jag har på min "att läsa-lista". Boken heter Salvekvick och kvacksalveri - Alternativmedicinen under luppen, recension i DN finns här: http://dn.se/nyheter/vetenskap/alternativmedicin-mest-bluff-1.521715. Och även om författarna framför att de också för egen del tagit till sig en del råd och behandlingar, Singh säger att han börjat ta fiskolja varje dag, så är de ändå huvudsakligen kritiska mot mycket inom alternativmedicinen. Som den farligaste behandlingen framhåller man kiropraktorsbehandling av nackbesvär, där det ska finnas 700 dokumenterade dödsfall (!) som följd av behandlingen. Det finns bara stöd för behandling av ryggen, inte nacken.

Som den största bluffen anges homeopatin, "den snabbast växande alternativmedicinen i Europa. Inom homeopatin späs påstått verksamma ämnen ut i vätska så många gånger att det inte kan finnas några molekyler kvar av det ursprungliga ämnet. Ändå hävdar anhängarna att medlen botar allt från sår till cancer".

Jag tycker att sjukvården, och i första hand läkarkåren, har anledning till viss självkritik med anledning av ovanstående. För det första är nog människors intresse för alternativmedicin åtminstone delvis uttryck för bristande kommunikation från vår sida. Och vi är dåliga på att involvera våra patienter i behandlingen. Patientenkäter brukar visa just detta, att våra patienter vill vara mer delaktiga.

För det andra tycker jag att vi i sjukvården lämnar våra patienter i sticket när de har frågor om alternativmedicinsk behandling. De flesta av oss kan inte så mycket om detta, och vi uppfattar att det inte ligger inom vårt ansvarsområde: "Jag skriver ju inte ut naturläkemedel, patienterna får väl göra som de vill". Men eftersom det är något som patienterna gör för att förbättra sin hälsa, och som de har frågor om, så blir det vår fråga, vare sig vi vill det eller inte.

För det tredje så ogillar jag att landstinget har tecknat avtal med Vidarkliniken, antroposoferna i Järna. Dessa ägnar sig bland annat åt homeopatisk behandling. Det innebär att östgötar ges sådan bluffbehandling, bekostad med skattemedel. Och ännu värre är att landstinget indirekt därmed ger legitimitet åt detta kvacksalveri. Jag skulle vilja att det gjordes mer tydligt vem som driver detta. Vem är beredd att ta ansvar?

Alltnog, om Simon Singh verkligen skulle bli fälld så hoppas jag att någon startar en stödinsamling för att täcka skadeståndet. Och jag lovar att i så fall bidra med en slant.

söndag 14 juni 2009

Louis Jordan, Caldonias pappa

Louis Jordan hade jag inte alls hört talas om för, säg, fem år sen, inte vad jag minns i alla fall. Trots att han gjort så mycket bra låtar, och att han var så betydelsefull för utvecklingen av både rhytm&blues och rock&roll. Han är mannen bakom drösvis med hits, bl a Caldonia och Let the good times roll. Här kommer lite länkar till you tube.
Caldonia med Louis Jordan
http://www.youtube.com/watch?v=PR6pHtiNT_k
Choo Choo Ch'boogie-Louis Jordan & the Tympany 5
http://www.youtube.com/watch?v=Xf00r-0tHjM&feature=related
Let the goods time roll
http://www.youtube.com/watch?v=YdQJ3Q0uhYE&feature=related
Five Guys Named Moe
http://www.youtube.com/watch?v=7m7jXpDaK58
Louis Jordan var också tidigt ute med något som liknar rap, You Gotta have a Beat, i denna skollektion som visserligen trollbinder eleverna men ändå bekymrar läraren
http://www.youtube.com/watch?v=xrsfdccS_Lo&feature=related

Vill du läsa lite mer om Jordan så vill jag tipsa om AMG, all music guide, utmärkt nätsajt för musikorientering. Här är deras text om Louis Jordan
http://www.allmusic.com/cg/amg.dll?p=amg&sql=11:wiftxqt5ldfe~T1

Louis Jordan-covers finns det hur många som helst. Jag trodde faktiskt att Let the good times var ett Ray Charles-original, men se det var visst fel. Men han gör den bra i alla fall.
http://www.youtube.com/watch?v=wjELrev9TU0
Clarence Gatemouth Brown gör rättvisa åt Caldonia, kolla här
http://www.youtube.com/watch?v=5q0yCHkfvK8 Den gitarrintresserade kan ju kolla lite extra på hans, Gatemouths, minst sagt oortodoxa högerhandsteknik, omkring 1:45-1:55.

Och slutligen kan jag inte låta bli, fast det är lite vid sidan om, några länktips till. Först denna
http://www.youtube.com/watch?v=Bb5GVVKU7eM&feature=related, med fem (!) formidabla bluesmunspelare, anförda av Big Mama Thornton. Och så Hound dog, från samma studio, sannolikt samma tillfälle, också Big Mama Thornton, tillsammans med bl a Buddy Guy
http://www.youtube.com/watch?v=5XUAg1_A7IE&feature=fvw. Och så Elvis cover, som förstås är mycket mer känd än Thorntons
http://www.youtube.com/watch?v=FJsQSb9RFo0.

Resultat av Vårdval Stockholm: Sämre vård och ökade klyftor

Apropå effekter av privatiseringar av vård så finns en rapport från Stockholm, http://www.socialdemokraterna.se/Webben-for-alla/Partidistrikt/Stockholm/Hem1/Nytt-fran-Stockholms-Stad/Resultatet-av-Filippa-Reinfeldts-vardval/
Sammanfattningen lyder:
Resultatet av Filippa Reinfeldts vårdval: Sämre vård och ökade klyftor

Kvaliteten i primärvården har försämrats sedan Vårdval Stockholm i hast infördes i januari 2008. Störst försämringar har skett på vårdcentraler som ligger i utsatta områden. De har i genomsnitt förlorat 3,9 miljoner kronor och nästan fem anställda per vårdcentral under 2008 – trots att de har lika många patienter som året innan. Det visar rapporten ”Ett år med Vårdval Stockholm” som Socialdemokraterna i Stockholms läns landsting presenterade den 25 februari.

– Läkare får göra sjuksköterskors jobb, patienter som tidigare kunde få hjälp per telefon måste nu gå in till vårdcentralen och vården har tvingats att skära ned antalet sjuksköterskor och undersköterskor. För att få ekonomin att gå ihop har vårdcentralerna tvingats till kvalitetsförsämringar för både patienter och personal, säger Ingela Nylund Watz, oppositionslandstingsråd för Socialdemokraterna i Stockholms läns landsting.

­– Klyftorna i vården mellan fattiga och rika, mellan sjuka och friska, har ökat på ett sätt som saknar motstycke i Sverige. Rinkeby vårdcentral har halverat sin personal – trots att de ska ta hand om oförändrat antal patienter. Det förebyggande hälsoarbetet i utsatta områden har nästan försvunnit eftersom det inte ger några pengar i Filippa Reinfeldts vårdvalssystem. Jag är skakad över Vårdval Stockholms härjningar, säger Dag Larsson, oppositionslandstingsråd för Socialdemokraterna i Stockholms läns landsting.

Och länk till hela rapporten finns här http://www.socialdemokraterna.se/upload/webbforalla/ak/stockholm/dokument/pdf/Landstinget/2009/V%c3%a5rdvalsrapport.pdf

Dag Larsson är alltså skakad över Vårdvals Stockholms härjningar, och det är ju bara att instämma. Och som sosse i provinsen blir man ju också skakad över att trots dessa upprörande effekter så förblir stödet för (s) i Stockholm så lågt, och stödet för Alliansen så starkt. Gillar stockholmarna i gemen verkligen denna politik?