Bloggtoppen

Blogg listad på Bloggtoppen.se

onsdag 17 juni 2009

Landstingets avtal med Vidarkliniken legitimerar kvacksalveri

I dagens Corren har jag en liten debattartikel om alternativmedicin, se nedan:

När patienter undrar om alternativmedicin och naturläkemedel så blir det en fråga för oss läkare, vare sig vi vill det eller inte.

Jag läste i tidningen att vetenskapsjournalisten Simon Singh står inför rätta, stämd av det brittiska kiropraktorsförbundet (BCA) för ärekränkning. Singh har kritiserat BCA för att de påstår att deras behandlingsmetoder kan hjälpa mot bland annat barnkolik, astma, sömnproblem och öroninfektioner, utan att det finns några vetenskapliga belägg för detta, och att de därför "glatt främjar bluffbehandlingar". Rättegången är inte avgjord.

Singh är medförfattare till en bok om alternativmedicin som jag har på min "att läsa-lista". Boken heter Salvekvick och kvacksalveri - Alternativmedicinen under luppen, recension i DN finns här: http://dn.se/nyheter/vetenskap/alternativmedicin-mest-bluff-1.521715. Och även om författarna framför att de också för egen del tagit till sig en del råd och behandlingar, Singh säger att han börjat ta fiskolja varje dag, så är de ändå huvudsakligen kritiska mot mycket inom alternativmedicinen. Som den farligaste behandlingen framhåller man kiropraktorsbehandling av nackbesvär, där det ska finnas 700 dokumenterade dödsfall (!) som följd av behandlingen. Det finns bara stöd för behandling av ryggen, inte nacken.

Som den största bluffen anges homeopatin, "den snabbast växande alternativmedicinen i Europa. Inom homeopatin späs påstått verksamma ämnen ut i vätska så många gånger att det inte kan finnas några molekyler kvar av det ursprungliga ämnet. Ändå hävdar anhängarna att medlen botar allt från sår till cancer".

Jag tycker att sjukvården, och i första hand läkarkåren, har anledning till viss självkritik med anledning av ovanstående. För det första är nog människors intresse för alternativmedicin åtminstone delvis uttryck för bristande kommunikation från vår sida. Och vi är dåliga på att involvera våra patienter i behandlingen. Patientenkäter brukar visa just detta, att våra patienter vill vara mer delaktiga.

För det andra tycker jag att vi i sjukvården lämnar våra patienter i sticket när de har frågor om alternativmedicinsk behandling. De flesta av oss kan inte så mycket om detta, och vi uppfattar att det inte ligger inom vårt ansvarsområde: "Jag skriver ju inte ut naturläkemedel, patienterna får väl göra som de vill". Men eftersom det är något som patienterna gör för att förbättra sin hälsa, och som de har frågor om, så blir det vår fråga, vare sig vi vill det eller inte.

För det tredje så ogillar jag att landstinget har tecknat avtal med Vidarkliniken, antroposoferna i Järna. Dessa ägnar sig bland annat åt homeopatisk behandling. Det innebär att östgötar ges sådan bluffbehandling, bekostad med skattemedel. Och ännu värre är att landstinget indirekt därmed ger legitimitet åt detta kvacksalveri. Jag skulle vilja att det gjordes mer tydligt vem som driver detta. Vem är beredd att ta ansvar?

Alltnog, om Simon Singh verkligen skulle bli fälld så hoppas jag att någon startar en stödinsamling för att täcka skadeståndet. Och jag lovar att i så fall bidra med en slant.

Inga kommentarer: