Bloggtoppen

Blogg listad på Bloggtoppen.se

lördag 28 februari 2009

Heder åt Johan Croneman!!!

V har just sagt upp vår prenumeration på DN, vi skall framöver bara ha den på söndagar. Jag har länge retat mig på Stockholmscentreringen. Dessutom har jag tyckt att nyhetsrapporteringen alltmer kommit att präglas av en attityd där man vill framstå djärv, sanningssägande och stridande för den lilla människan, samtidigt som man med sitt urval av nyheter i själva verket döljer de ökande orättvisor som finns i samhället. Mycket konsumentnyheter, (se till att välja rätt takbox, internetleverantör eller vinsort) men väldigt lite om effekterna av försämringar i försäkringssystemen, t ex. Mycket reflektioner, efter reportage om olika våldsbrott, om kylan i vårt samhälle, om generationsklyftor etc, men dåligt med försök att förklara på strukturell nivå. Detta gäller främst inrikesrapporteringen. (Och eftersom mitt inlägg häromdagen, om Vårdval Stockholm, faktiskt grundade sig på en DN-artikel så får jag väl erkänna att verkligheten inte är alldeles svart-vit).

Alltnog, efter bara två dar utan DN så inser jag att saknaden kommer att bli stor efter sveriges argaste tidningsröst: http://www.dn.se/kultur-noje/kronikor/johan-croneman-kalle-anka-sandning-fran-slottsbacken-1.809569. Johan Croneman kommenterar Rapports reportage om förlovningen:
"Jag hade lite svårt att hämta mig från Rapports första direktsändning (kl 12) från Slottsbacken i tisdags. Anders Lindqvist, erfaren, respekterad inrikesreporter intervjuade frilansjournalisten och kungahusexperten Claes-Johan Larsson (under många år hallåa på SVT). Hela intervjun var Kalle Anka (med all respekt Kalle!), och man borde kanske bara ha gått därifrån med ett leende, och med en del sköna formuleringar i färskt minne (”tyska sånahära kungafamiljer”) men så rundar Anders Lindqvist av – och då fryser man nästan till is.
Först säger han att Kronprinsessan Victorias förlovning ”naturligtvis” (?) glädjer hela det svenska folket. Det retar mig, uppriktigt sagt, som fan. Men sedan något betydligt värre. Han säger nu att detta är ett ”ljus i det här mörkret som vi upplevt med finanskris och med bilindustrin som går på knäna och alla som blir utan jobb.”
Precis Anders. Det förvånar mig att ni på Rapport inte hade en direktlänk till de jublande Saab-anställda i Trollhättan eller i Linköping. Vilken enorm lättnad de måste ha känt"
(min markering. JW).

Å vad skönt med någon som är lyhörd för det äckliga krypandet för kungafamiljen, och för monarkin i allmänhet, som är så utbrett. Visserligen verkar han, liksom så många andra, tro att SAAB i Linköping gör bilar, men det förlåter jag honom gärna.

Inga kommentarer: